له شدن اقتصاد صهیونیست‌ها زیر عملیات روانی ایران-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

له شدن اقتصاد صهیونیست‌ها زیر عملیات روانی ایران

توقف واردات نیازهای حیاتی رژیم صهیونیستی از بنادر غربی، نخست وزیر این رژیم را در دوراهی تن دادن به قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد و ادامه جنگ فرسایشی قرار خواهد داد. افزایش هزینه‌های جنگ و متوقف نشدن آماده باش در سرزمین‌های اشغالی یکی از اقدامات هوشمندانه ایران برای از بین بردن امنیت روانی و تضعیف شاخص‌های اقتصادی تل آویو است.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 11
کد خبر: ۲۵۴۰۱۰

له شدن اقتصاد صهیونیست‌ها زیر عملیات روانی ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در فرآیند افزایش تنش میان تهران و تل‌آویو، مهم‌ترین اقدام فهم و پیش‌بینی نقشه‌ها و اقدامات دشمن در میدان نبرد است. حادثه مشکوک مجدل شمس و حملات تروریستی رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت و شمال تهران برای حذف دو تن از اشخاص کلیدی محور مقاومت نشان دهنده برنامه ریزی تل‌آویو برای افزایش تنش‌ها با محور مقاومت است. 


به بیان دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از سفر به واشنگتن و دریافت چراغ سبز حذف اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی سابق حماس قصد دارد ایران را وارد معرکه‌ای کند که از پیش برای آن برنامه ریزی کرده است. برهمین اساس پس از تأکید بر تنبیه متجاوز از سوی مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی ایران زمان، مکان و نوع حمله به منافع رژیم صهیونیستی را طراحی کرد.

 

تل‌آویو از تمام کارخانه‌های صنعتی واقع در حیفا خواسته است مواد شیمیایی خود را تخلیه یا به شکلی ایمن نابود کنند


فشار روانی و اقتصادی ایران به رژیم صهیونیستی ابعاد مختلفی داشته است:

پرده نخست، از نخستین ساعات ترور رئیس دفتر سیاسی سابق حماس در تهران، نظامیان، بیمارستان‌ها و واحدهای امدادی رژیم صهیونیستی به حالت آماده باش درآمدند و نیروهای ذخیره را فراخواندند. وضعیت واحدهای پیاده ارتش صهیونیستی به قدری اسفناک است که فرماندهان ارتش با همراهی دیوان عالی رژیم صهیونیستی تصمیم گرفتند با صدور فرمانی تاریخی یهودیان حریدی را به میدان جنگ فرابخوانند. هم زمان پارکینگ‌ها و مراکز زیر زمینی رژیم صهیونیستی در حال استقرار انواع تخت‌های اضطراری هستند. 


در عین حال تل‌آویو از تمام کارخانه‌های صنعتی واقع در حیفا خواسته است مواد شیمیایی خود را تخلیه یا به شکلی ایمن نابود کنند. تصاویر منتشر شده از این شهر بندری نشان دهنده اوج ترس و نگرانی صهیونیست‌ها و مقام های این رژیم در زمینه حملات احتمالی ایران و حزب الله لبنان است.


پرده دوم، هزینه سنگین دفع حمله مقاومت است. در جریان عملیات «وعده صادق» که شامگاه سیزدهم آوریل بود، هزینه دفع حمله ایران بیش از 1 میلیارد دلار اعلام شد. گزارش‌های منتشر شده از سوی ارتش صهیونیستی هزینه‌های هر موشک شلیک شده از سامانه «فلاخن داوود» را 1 میلیون دلار و «کمان- 3» را قریب به 2.2 میلیون اعلام کرده است. در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند، اگر ایران و متحدان منطقه‌ای آن تصمیم بگیرند در حمله یا سلسله حملاتی هماهنگ تل‌آویو را تنبیه کنند، هزینه نظامی‌گری رژیم برای شاخص‌های اقتصادی فاجعه بار خواهد بود.

 
هم‌اکنون کسری بودجه رژیم صهیونیستی به رقم هشت درصد رسیده که این عدد از آمار اعلام شده بانک مرکزی این رژیم دارای اختلاف دو درصدی است. «بی بی» باید به این نکته توجه کند، هرگونه ماجراجویی جدید در منطقه و گسترش دامنه جنگ در میان کشورهای عربی می‌تواند اقتصاد رژیم صهیونیستی را تا سال‌ها به عقب بازگرداند.

 
پرده سوم، یکی از شاخص‌های مشهور علم اقتصاد نسبت متضاد میان جنگ با سرمایه گذاری مستقیم خارجی و توریسم است. از ابتدای جنگ هفتم اکتبر 2023 میلادی تا امروز میزان سفر گردشگران خارجی به سرزمین‌های اشغالی 81.5 درصد کاهش یافته است. با گذشت 300 روز از جنگ فرسایشی «طوفان الاقصی» و آغاز موج دوم افزایش تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی، نزدیک به 25 شرکت هوایی خارجی اعلام کردند فعلاً پروازهای خود را به مقصد سرزمین‌های اشغالی لغو کرده اند. این اعلام عمومی سبب شده است قریب به 200 هزار مسافر برای ورود یا خروج از فلسطین اشغالی دچار چالش شوند و به دنبال شرکت‌های جایگزین باشند.

 
همان گونه که سید حسن نصرالله، سید مقاومت لبنان از پاسخ تدریجی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی سخن گفت، به نظر می‌آید ایجاد وضعیت تعلیق در فلسطین اشغالی بخشی از طرح انتقامی تهران باشد. شاید در دقایق کنونی هیچ کس به اندازه نتانیاهو خواهان حمله جبهه مقاومت و پایان یافتن کابوس طولانی نباشد. نتانیاهو قصد داشت با ترورهای کور ایران را به تله اقدامات هیجانی و احساسی بیندازد؛ اما خرد سیاسی رهبر معظم انقلاب و تدبیر فرماندهان نیروهای مسلح سبب شده است این طرح شوم به شکست بینجامد.

 

به نظر می‌آید ایجاد وضعیت تعلیق در فلسطین اشغالی بخشی از طرح انتقامی تهران باشد


حال تمام جهان با محکوم کردن اقدامات غیرسازنده نتانیاهو خواستار خویشتنداری تهران هستند و با برقراری تماس‌های مکرر با سرپرست وزارت امور خارجه قصد دارند از شدت پاسخ احتمالی مقاومت بکاهند. اکنون ایران با در اختیار داشتن گزینه‌های متنوع می‌تواند زمین بازی را به نفع خود تغییر دهد و گام بلندی به سمت احیای موازنه در برابر رژیم صهیونیستی بردارد.


بهره سخن

عقربه‌های ساعت به زیان رژیم صهیونیستی در حرکت است. تداوم وضعیت کنونی همانند عملیات محدود حزب الله در جبهه شمالی می‌تواند هزینه هنگفتی به واحدهای نظامی- غیرنظامی رژیم صهیونیستی وارد کند. گسترش دامنه عملیاتی لایه دوم محور مقاومت، یعنی حزب الله و انصارالله به بنادر و فرودگاه‌های رژیم می‌تواند نقطه عطفی در روند جنگ «طوفان الاقصی» باشد. 


توقف واردات نیازهای حیاتی رژیم از بنادر غربی، نتانیاهو را در دوراهی تن دادن به قطعنامه 2735 شورای امنیت سازمان ملل متحد و ادامه جنگ فرسایشی قرار خواهد داد. تهران باید همانند شطرنج بازی ماهر حداکثر هزینه را به دشمن وارد کند و در برابر ضربات احتمالی آن جانب احتیاط و دوراندیشی را در نظر بگیرد. افزایش هزینه‌های جنگ و متوقف نشدن آماده باش در سراسر سرزمین‌های اشغالی یکی از اقدامات هوشمندانه ایران برای از بین بردن امنیت روانی و تضعیف شاخص‌های اقتصادی فلسطین اشغالی است. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده